Vad ska jag sälja?

Detta är inlägg 2 av 3 i artikelserien Konsten att lyckas med en webbutik

Har du en produkt med omåttlig efterfrågan, lågt inköpspris och utan konkurrens? Så bra har inget nystartat företag så oroa dig inte för lite konkurrens. Räkna dock noga på vilka risker du drar på dig och hur stor marginal som blir kvar i vinst. För det är ju vinst allt går ut på!

När vi började diskutera Lagamera hade vi ett försprång mot förstagångs-butiker – vi driver redan cleancut.se och gör en vinst vi kan visa för nya leverantörer. Dessutom köper cleancut.se knivar från två leverantörer som vi nu vill handla fler saker från. Med den portföljen har det varit enkelt att knyta till oss de leverantörer vi vill jobba med.

Det viktigaste du måste göra innan du sätter upp din butik är att räkna på ekonomin och kontrollera att du har leverantörer som vill sälja till dig. Utan de två förutsättningarna är det tyvärr bara att lägga ner affärsidén!

Tänk på att ekonomin ser olika ut under uppstartsskedet och när verksamheten kommit igång. Det är ofta ok att inte täcka sina egna lönekostnader i början om man ser sin butik som ett hobbyprojekt men när verksamheten växer gäller det att marginalerna finns kvar. Testa gärna din affärsidé genom att fylla i dina egna siffror i kalkylbladet nedan.

Siffrorna i kalkylarket är ett exempel men illustrerar ungefär ekonomin för en webbutik.

  1. Om den genomsnittliga kunden handlar för 1.000:- inkl moms,
  2. Så har vi en bruttomarginal på 300 kr – eller 37,5%.
  3. Efter att emballage, porto och kostnader för betaltjänsten betalats finns 225 kr kvar – eller 28%.
  4. Om du räknar med att få i genomsnitt 4 ordrar om dagen efter att verksamheten kommit igång så levererar du 1 460 ordrar under ett år.
  5. Med fasta kostnader (inkl. lönekostnader för att du bara jobbar 80% på ditt gamla företag) på 250.000:- så motsvarar det 171:- per order. Då har du kvar en vinst på ca 54:- per order – eller 6,72%!

Du kan dra några viktiga slutsatser från detta:

  • Om du plockar bort alla lönekostnader och minskar antalet ordrar tills vinsten blir noll upptäcker du att du måste få fler än 1,8 ordrar per dag i snitt för att inte göra förlust på grund av de fasta kostnaderna.
  • Du måste få minst 10 ordrar om dagen om du ska kunna leva på din webbutik och göra en blygsam vinst i bolaget.
  • Så länge din omsättning är blygsam kan du inte ge bort mer än 5% rabatt trots att din bruttomarginal är 37,5%.
  • När omsättningen ökat till 20 ordrar per dag gör du en vinst på ca 17%, eller 1,2 miljoner kr även om du tar ut en heltidslön.
Läs mer i artikelserien← Starta webbutik?Vad ”måste” en webbutik innehålla? →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *