Vad ”måste” en webbutik innehålla?

Detta är inlägg 3 av 3 i artikelserien Konsten att lyckas med en webbutik

Så du har hittat vilka produkter du vill sälja och vem du ska köpa in dem från. Du har också räknat på ekonomin och är beredd på att satsa ett startkapital på att testa din idé.

Du har säkert också hunnit göra en enklare marknadsundersökning och kontrollerat att det finns en efterfrågan för dina varor och att inte andra handlare har ett betydligt bättre erbjudande än du kan tillhandahålla.

Så vad förväntar sig kunderna av din webbutik?


Det finns en mängd sätt man kan skapa sig en butik och för att kunna värdera alternativen mot varandra är det bra att du tänkt igenom vilka funktioner du behöver på din webbsite.

Gå till dina favoritbutiker och ta en ordentlig titt på dem. Vad har de för siduppdelning? Vilka funktioner erbjuder de? En del saker tycker du nog är självklara. Några saker tycker du säkert är onödiga, i alla fall till att börja med.

Glöm inte bort att du säkert vill ha fler funktioner när butiken växer. Då är det viktigt att din butiksleverantör kan tillgodose dina behov till en rimlig kostnad.

Kategorisystem

Butiken behöver ett tydligt kategorisystem för dina produkter, såvida du inte säljer så få artiklar att varorna får plats på en sida. Antalet produkter du behöver beror definitivt på vilken bransch du ger dig in i. På Lagamera har vi för tillfället ca 3 000 produkter och avser att utöka vårt erbjudande ytterligare.

Ett kategorisystem kan utformas på många olika sätt och jag vågar påstå att det går att se hur modern en webbutik bara utifrån dess kategorisystem. En gammal trädstruktur, som t.ex. Siba’s, där man måste klicka sin ner genom för att hitta varorna man söker är just det – gammal. Titta istället på hur Bauhaus, Ellos och Lagamera delat upp sina produkter i ett väl överblickbart menysystem.

Produktsida

Produktens detaljsida behöver bara innehålla namn, pris och en betala-knapp. Eller?

Nej, det är nästan det minst viktiga! Priset såg de antagligen redan i kategorisystemets produktlista. Nu vill besökarna läsa säljande beskrivningar som stärker dem i sina köpbeslut – och se bra bilder på produkten.

Ju fler bilder du kan lägga upp desto bättre kan man nästan säga. Lägg gärna upp stora bilder och miljöbilder som visar produkten i dess rätta miljö. Om du har tillgång till videosnuttar om produkterna är det ännu bättre. Tänk bara på att stora bilder och video lätt blir långsamma att ladda ner. Din butiksplattform behöver stödja s.k. tumnaglar för att sidan ska visas snabbt över långsamma nätverk.

En till sak som är bra att tänka på är att butiken mestadels har ”unikt innehåll”. Om du säljer väldigt många artiklar är chansen stor att du inte vill skriva unika texter för varje produkt. Då kan ett sätt att öka mängden unikt innehåll vara att skapa s.k. ”user generated content”, UGC. Ett exempel på UGC är skriftliga omdömen om produkterna från dina kunder. Att få kunder att skriva omdömen är väldigt svårt, men om du lyckas med det så har du gratis författare till ditt förfogande. Tänk på det!

Kassa

Alla butiker har en kassafunktion – så även nätbutiker. Titta noga på hur andra butiker utformat sina kassor och fundera på hur din kassa kommer att uppfattas. När kunderna kommer till kassan har de normalt sett redan bestämt sig för att genomföra köpet och då är det fel tillfälle att sjabbla bort bollen!

Många butiker kräver att kunden loggar in för att genomföra köpa. Försök undvika det! De flesta som handlar kunde inte vara mindre intresserade av att skapa användarkonton och komma på lösenord. Man vill beställa sin vara och gå vidare med sitt liv. Eller hur?

Ett annat skäl till att kundkorgen överges i kassan är att butiken saknar betalningssätt som besökaren kan tänka sig att använda. Att ta emot betalkort är ett absolut krav idag men det är också vanligt att handla mot faktura. Fakturering och delbetalning via Klarna är ett väldigt vanligt alternativ och en stark förtroendeindikator så undervärdera inte det! Kunden får en mycket snygg och smidig lösning om du implementerar Klarna Checkout. Min privata åsikt är dock att de tar alldeles för mycket betalt för tjänsten.

Slutligen vill jag trycka på något som alltid gör mig skitsur: Du hittar en butik som verkar sälja det du söker och de har till synes ett vettigt pris. När du går till kassan för att betala och fyllt i dina personuppgifter och din e-postadress så skickas du till en ny sida där du ska fylla i dina kortuppgifter. Där har de plötsligt lagt på en hög fraktavgift som de inte skrivit ett ord om tidigare – eller en administrativ avgift som vissa valt att kalla det! Gör inte så. Det inte bara bryter mot e-handelslagen – det gör din blivande kund skitsur också.

Ytterligare sidor med information

Även om du inte planerar att blogga på webbsiten så är några artiklar mer eller mindre oundvikliga.

Du behöver en sida med kontaktuppgifter. Alla vill känna att de har någon sorts relation till butiken de handlar från, inte minst om det är något fel på varan och man vill skicka tillbaka den. Se till att skriva var ni finns i världen och gärna ett telefonnummer man kan kontakta er på. Ju fler kontaktvägar ni erbjuder desto bättre!

Kunderna förväntar sig också en sida med köp- och leveransvillkor. Vettiga texter om detta hittar du på varenda e-handel. ”Steal with pride”! Glöm bara inte bort att beskriva ångerrätten enligt lagen om distans- och hemförsäljning, särskilt §7. Om du inte tydligt förklarat konsumentens ångerrätt och tillhandahållit namn och adress till den som ångerrätten kan utövas mot får kunden ett helt år på sig att ångra sitt köp enligt §11!

Enligt lagen om elektronisk handel måste alla svenska webbsidor som använder cookies berätta hur de används för sina besökare och inhämta deras godkännande. PTS beskriver villkoren för cookies bra på sin hemsida. Informationen kring cookies är minst sagt blandad på nätet idag. Elgiganten har t.ex. en uttömmande beskrivning av vilka cookies Elgiganten använder, men ber inte besökaren om något godkännande.

Erbjudanden

Butikens startsida är traditionellt var du visar upp dina bästa erbjudanden, precis som skyltfönstret i en vanlig butik. Om du har ett vasst erbjudande – se till att du kan visa det snabbt och tydligt för dina besökare!

Sökfunktion

Många besökare går igenom butikens kategorisystem och letar upp produkten de söker den vägen. Vissa söker inte ens efter något särskilt utan vill se alla artiklar, på samma sätt som vissa tittar i produktkataloger eller reklamblad för att de tycker att det är roligt att strötitta.

Andra vet dock exakt vad de söker och vill inte alls komma på i vilken kategori butiken valt att sortera in artikeln. Jag vet att jag sällan gör så. Om det finns en sökfunktion så använder jag den. Det har blivit något av en standard att webbutiker har en sökfunktion uppe till höger på skärmen, i närheten av kassasymbolen.

Se till att ni har en sökfunktion, att den är snabb, och att den söker i alla informationsfält om produkterna. Tänk också på att du driver en affär. Du vill visa besökaren produkter – inte artiklar om garantivillkor och ångerrätt.

Företroende-indikatorer

Om din webbshop heter Ikea eller H&M så kan du skita i att skapa ytterligare förtroende till din webbsite, men som en ny aktör med ett helt okänt varumärke är det viktigt. Även om näthandeln ökar varje år, och var 20:e krona spenderades på nätet 2011, så är köparna i regel oroliga över att handla på nätet och är över lag rädda för att bli lurade. Hur skapar du då ett ökat förtroende?

  • Se till att din webbsida har en snygg och ren design som håller ihop.
  • Se till att det inte finns några stavfel i dina texter – och absolut inte på startsidan!
  • Använd genomgående bra bilder. Hemmagjorda bilder med dåliga kontraster och konstiga beskärningar bygger inte förtroende hos besökaren.
  • Sälj starka varumärken och visa upp dem tydligt på din startsida och tillsammans med produkterna. Använd logotyper istället för text om möjligt.
  • Gör reklam för dina betalningsalternativ. Om du har Visa, Mastercard och Klarna som leverantörer så har du automatiskt högre förtroende än om du vill att kunden ska sätta in pengarna i förväg på ditt bankkonto. Det säger sig självt…
  • Lägg upp personlig information om företaget som är lätt att hitta och verifiera. Gör t.ex. ert telefonnummer lätt synligt i sidhuvudet – men se i så fall till att ni svarar när folk ringer!
  • Gör det lätt för kunderna att recensera sin köpupplevelse på t.ex. Prisjakt eller rejta.se. Publicera sedan ditt betyg på hemsidan med en länk tillbaka till recensionerna.
  • Sätt upp en Facebook-sida för butiken och börja samla in Likes. Om en butik har många Likes är den automatiskt trovärdigare – särskilt om mina vänner tycker om den!

Sitemap

Man kan tycka gott eller ont om de stora drakarna i världen men som webbutik har du inte råd att bortse från de absolut största besöksgeneratorerna – sökmotorerna. Jag kommer skriva en hel del mer om detta i ett senare avsnitt om SEO, Search Engine Optimization, men kort kan det vara väldigt bra att du kan skapa en s.k. Sitemap för din webbutik som du kan skicka in till Google och de andra sökmotorerna. En Sitemap berättar för sökmotorerna vilka sidor som finns på din webbsite och vad de innehåller för någon typ av information.

Google Analytics

För att kunna bli bättre måste man veta hur bra man är. Google Analytics är ett fantastiskt detaljerat verktyg som tillhandahålls gratis av Google och allt som krävs för att använda det är ett Google-konto och att man klistrar in ett litet javascript på alla sina webbsidor.

Se till att du får statistik från sidan redan från början så du kan jämföra besöksantalet månad för månad. Det är extra användbart när du förändrar webbsiten så du vet om konverteringen ökar eller minskar. Du kanske får 30 ordrar en månad istället för 28 st som vanligt, men om antalet besökare fördubblats under samma period p.g.a. julförsäljning så är det knappast en förbättring. Eller hur?

Google Analytics kan även spåra olika ”mål”. Se till att du lägger upp ett mål vid genomförd order, så du kan spåra vilka adwords som ger bäst avkastning och vilka som bara kostar dig pengar.

Automatisk prisfil

Ett sätt för kunder att hitta dig är att söka hos s.k. prisagenter, om du säljer varor som passar i deras sortiment. IDG gjorde en genomgång över nätets bästa prisagenter 2009 om du behöver förslag på agenter att kontakta.

För att försäkra dig om att agenterna har rätt pris på dina artiklar behöver ditt butikssystem automatiskt kunna leverera en prisfil till dem.

Läs mer i artikelserien← Vad ska jag sälja?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *